انواع روش بسته بندی محصولات

روش بسته بنید انواع محصول مواد غذایی و ... مانند بسته بنید عسل و آب معدنی و ...

انواع روش بسته بندی محصولات

روش بسته بنید انواع محصول مواد غذایی و ... مانند بسته بنید عسل و آب معدنی و ...

در این وبلاگ تلاش داریم تا درباره انواع بسته بندی محصولات مانند بسته بندی مواد غذایی ، حبوبات و موادی مانند عسل و آب معدنی صحبت کنیم.

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

هرچیزی که بخواد به خارج از مرزا صادر بشه لازمه که بخاطر اینکه کیفیتش و فیزیکش حفظ بشه قبلش بسته بندی بشه،حالا باید ببینیم که این بسته بندیای صادراتی فرقی با بسته بندی معمولی داره یانه میریم این مطلب رو بخونیم تا ببینیم چه جوری هستش فرآیند بسته بند یمحصولای صادراتی.البته فکر کنم هزینه ی این بسته بندیا باید بیشتر باشه چونکه قراره فرسنگ ها دورتر بره پس باید فیزیکش خوب حفظ بشه :))

هزینه بسته بندی در صنایع غذایی معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده کالا را تشکیل می دهد ولی در ایران این رقم به ۳۵ تا ۵۰ درصد و گاهی حتی بیشتر هم می‌رسد. بسته بندی مناسب می تواند تا حدود ۹۰ درصد سبب ایجاد ارزش افزوده گردد. حال آن‌که توجه نکردن به این موضوع سبب شده است که قسمت اعظم ارزش افزوده محصولات صادراتی ایران که عموماً به صورت فله صادر می شود با بسته بندی مجدد در کشورهای واسط نصیب صنایع بسته بندی این کشورها شود.

هدف از بسته بندی صادراتی
بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان باشد، ضمن این که اهداف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت را نیز دارا باشد. هدف اصلی بسته بندی صادراتی به حداقل رساندن خطرهایی است که به محصول در هنگام انبار کردن، حمل و نقل و توزیع وارد می شود. بنابراین ملاحظات دقیق را باید معطوف به حلقه های مختلف زنجیره توزیع کرد تا با پیش بینی های لازم، نسبت به خطرهای فراگیر چاره اندیشی شود. به این صورت می توان بسته بندی صادراتی را در سراسر زنجیره توزیع (از نقطه ی آغاز تا انتها) قابل قبول تلقی کرد.

آخرین مراحل در کار تولید محصول، توزیع، تحویل به خرده فروشی و فروش به مصرف کننده نهایی است. کشورهای مختلف عرف ها و عادت ها، مؤسسات و وزارت‌خانه های گوناگونی دارند. تنها یک نوع بسته بندی نمی تواند قادر به ارضای کلیه نیازهای ممکن باشد. هنگامی که یک نوع بسته بندی برای خرده فروشی انتخاب می شود، به خاطر بسپارید که بسته بندی یکی از وسایل و لوازم بازاریابی است و اثر بخشی آن بستگی به انتخاب بازار مورد نظر دارد.

ضرورت توجه به بسته بندی صادراتی محصولات
کمک به خودکفایی، کمک به کاهش ضایعات به ویژه در محصولات کشاورزی، بازگشت ارزش افزوده محصولات کشاورزی، پشتیبانی از فعالیت های بخش تولیدی کشور، ایجاد اشتغال، برخورداری از مزیت رقابتی، ایجاد تنوع بیشتر در تولید، حفظ و ذخیره سازی طولانی تر، کمک به افزایش کیفیت کالاهای غیر نفتی و.... ضرورت توجه به بسته‌بندی صادراتی محصولات تولیدی کشور را تبیین می‌کند.

  • banafshe javan
  • ۰
  • ۰

تاثیر رنگ رو توی هیچی نمیشه نادیده گرفتش.از لباس و ماشین و خوراکی غیر خوراکی بگیر تا بسته بندی مواد خوراکی و غیر خورارکی.مثلا شاید پیش اومده باشه یه وقت برین فروشگاه خرید کنین تا چشمتون به یه بسته بندی هیجا انگیز بخوره براتون مهم نیست کیفیتش فوری میرید سمت خریدش.

 رنگ علاوه بر زیبایی ، در مقوله زندگی روزمره و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است:
1- حس روانی برای فروش و بازاریابی
2- پیشگیری از رقبا در قفسه فروشگاه‌ها
3- نشان فرهنگی، جغرافیایی و منطقه مورداستفاده
4- رده سنی را هدف قرار می‌دهد و استفاده نادرست از رنگ موردنظر باعث نزول هریک از آیتم‌های نامبرده شده می‌شود.
حالا به روان‌شناسی چندرنگ پرکاربرد می‌پردازیم:
رنگ سفید: مظهر پاکی و معصومیت می‌باشد، منعکس‌کننده نور و رنگ بوده و طراوت و سادگی را به ارمغان می‌آورد.
کاربرد آن برای مد، دکوراسیون، پزشکی، آرایشی بهداشتی، غذایی، صنعتی و هرچه فکرش را بکنید را در خود جای می‌دهد.
رنگ مشکی: نشان‌دهنده سلطه، قدرت، شیک و تک بودن است. رنگ مد، دکوراسیون، ورزشی و رنگ اصلی در جهان هستی می‌باشد. چون بودنش باعث ایجاد تنالیته و تضاد می‌شود و نبودش باعث یکدستی می‌شود.
رنگ قرمز: رنگ اشتها، شور، جوانی و عشق، قدرت و سرعت می‌باشد. مواد غذایی، مد، دکوراسیون، صنعت را در بر دارد.
رنگ آبی: رنگ آسمان و دریاست، وسعت و پهناوری در آن موج میزند. رنگ صلح و آرامش است وفادارترین رنگ محسوب می‌شود و قدرت آدمی را دوچندان می‌کند.
رنگ سبز: رنگ طبیعت، باروری، قدرت، ثروت و آرامش‌بخش است. کاربرد آن در پزشکی، مد، دکوراسیون، مواد غذایی و برخی موارد صنعتی می‌باشد.
رنگ زرد: رنگی است که کمتر به چشم می‌آید، در درازمدت خسته‌کننده و باعث عصبانیت می‌شود اما در برخی موارد باعث افزایش متابولیسم می‌شود و رنگ اشتها هم محسوب می‌شود.
آنالیز رنگ مناسب برای بسته‌بندی مواد غذایی:
ترشی، شوری، شیرینی، تلخی طعم‌هایی هستند که ما انسان‌ها آن‌ها را تجربه می‌کنیم که هرکدام در دنیای رنگ‌ها، رنگ مخصوص به خود رادارند و برای بسته‌بندی‌شان باید آن را مدنظر قرارداد.
ترشی: با خوردن‌ترشی از درون یخ می‌کنید و به خود جمع می‌شوید، طراوت و تازگی در آن موج میزند، طعم طبیعت را در آن حس می‌کنید، هیجان خاص خود را دارد.
پس رنگ آن‌هم باید عین خود طعمش باشد: آلبالو، قیسی، آلو و... هرکدام رنگی دارند که با آن رنگ شناخته می‌شوند، به نظر من اگر محصولی رنگ گرم داشته باشد باید آن را به سردی بکشانیم تا بتوانیم به رنگ دلخواه و اصولی برای محصول موردنظرمان جهت بسته‌بندی برسیم.
صورتی، قرمز، قرمز آبی (سرخ آبی)، سرمه‌ای، بنفش (بنفشی که به سمت قرمز یا آبی هم برود، رنگ خوبی است). البته ترکیب این رنگ‌ها با سبز، زرد و نارنجی می‌تواند باعث توازن در ترکیب‌بندی و گردش چشم در محصول شود.
شوری: همه ما این طعم را بارنگ سفید نمک می‌شناسیم ولی رنگ‌های مکملی هم دارد که با تحقیقاتی که انجام داده‌ام (رنگ شیری، کهربایی روشن، زرد که رنگ اخطار و خطر است) می‌توانند حس شوری را القا کند. خشکبار هم جزو مواد شور محسوب می‌شوند و در کل نمک گرم است و رنگ‌های گرم را هم در برمی‌گیرد.
رنگ دریا آبی می‌باشد پس می‌توان گفت آبی خیلی روشن هم می‌تواند این حس را برساند.
پس رنگ‌های شور به‌این‌ترتیب: سفید، شیری، کهربایی روشن، زرد، طلایی (برای خشکبار)، آبی روشن.
شیرینی: با خوردن چیز شیرین احساس سیری به انسان دست می‌دهد و امتداد سیری خواب خوب و راحت است پس رنگ‌های گرم می‌توانند بهترین رنگ برای این طعم باشند.البته شیرینی کلاً غذای شادی محسوب می‌شود و رنگ‌های شاد را هم در خود جای می‌دهد.
قرمز، زرد، نارنجی، قهوه‌ای (در تمام طیف‌ها)، سبز زرد، طلایی، گلبه ای، زرشکی، بنفش روشن و صورتی.
 

  • banafshe javan
  • ۰
  • ۰

این دستگاه بسته بندیا انقدر روند بسته بندی رو سریع تر کرده که همین باعث شده کلی چنس هر روز از کارخونه رونه ی مغازه بشه و اخر سرم برسه دست خریدارا.تازه هم از نظر بهداشتی تمیز تر هستش هم اینکه از نظر کیفیت و سالم بودن اجناسوتازه باعث جلوگیری مواد هم میشه از نظر فیزیکی.

دستگاه بسته بندی حبوبات و خشکبار اتوماتیک دستگاهی است که محصول مورد نظر جهت بسته بندی را در وزن و به فرم مشخص شده به صورت عمودی بسته بندی و تحویل اپراتور می دهد. این دستگاه از دو بخش کلی تقسیم می شود : سیستم پکینگ و سیستم توزین
سیستم توزین یا وزن دهی بخش بالایی دستگاه بسته بندی است که متشکل ازیک مخزنو محفظه های فلزی ای است که باکت نامیده میشوند.در دستگاه های بسته بندی توزین ها یا به صورت خطی (ردیفی)هستند یا به صورت مولتی هد(گرد) . مخزن دستگاه بسته بندی جایی است که محصول توسط دستگاه بالابر درون آن ریخته می شود. محصول از مخزن وارد باکت های توزین می شود وپس از تخلیه باکت ها به قسمت پکینگ منتقل میشوند.مقدار محصولی که از باکت ها تخلیه می شود بر اساس وزنی است که برای بسته ها مشخص شده است.
سیستم پکینگ قسمت پایینی دستگاه بسته بندی است که رول سلفون را به صورت اتوماتیک به شکل بسته بندی هایی مثل : بالشتی، پاکتی، چهار طرف دوخت ، پنج طرف دوخت و ... در می آورد. درواقع محصول پس از تخلیه ازسیستم توزین به قسمت پکینگ منتقل و وارد بسته ی مورد نظر می شود .
یکی از موادی که در فرآیند بسته بندی باید در نظر گرفته شود، سیستم تاریخ زن است که می تواند توسط یک دستگاه جدا و پس از شکل گیری بسته نهایی نوشته را روی آن ثبت کند و یا توسط دستگاه جت پرینت که در بخش پکینگ تعبیه می شود ، در حین فر آیند تشکیل بسته بندی نوشته های مورد نظر را ثبت نماید.
همچنین برخی از مواد غذایی به منظور ماندگاری بیشتر نیاز به تزریق گاز ازت درون بسته دارند که این سیستم هم در قسمت پکینگ تعبیه می شود.
در واقع در یک دستگاه بسته بندی اتوماتیک اهمیت هر دو بخش توزین و پکینگ به یک میزان است .هر قدر سیستم توزین عملکرد خوبی داشته باشد وزن بسته های نهایی دقیق تر و همچنین سرعت بسته بندی بالاتر میرود. از طرف دیگر عملکرد درست سیستم پکینگ منجر به تولید بسته هایی شکیل ترمی شود.زیبایی بسته تولید شده و دوخت تمیزآن ارتباط مستقیم با جلب توجه مشتریان دارد. در مجموع زمانی که هر دو سیستم توزین و پکینگ به خوبی عمل کنند محصولی با کیفیت رابه شما ارائه خواهند داد.

  • banafshe javan
  • ۰
  • ۰

 تاریخچه بسته بندی کاغذی همزمان هستش با تولید کاغذ.حالا توی الان میخوام براتون تا تاریخچه یکی دیگر از بسته بندی ها رو براتون بگم که به صورت کلی مقاله در مورد تاریخچه بسته بندی شیشه ای هستش این نوع بسته بندی، که یکی دیگر از مهم‌ترین نوع بسته بندی هستش دارای پیشینه جالبی داره.

ظروف شیشه ای یکی از قدیمی ترین ظروف بسته بندی به خصوص در صنعت غذایی می باشد. عقیده بسیاری بر آن است که شیشه گری زیر مجموعه ای از کوزه گری می باشد که قدمتی در حدود ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دارد. پیش از اواخر قرن ۱۹ آب معدنی انواع ترشی انواع مربا و سایر موارد دیگر در  ظرفهای از جنس شیشه بسته بندی می شدند 

بطری ها کماکان به صورت روش قدیمی تولید می شود. بطری هایی  که به روش باز کردن در قالب در این دوره تولید می شدند  شکل درست و متناسبی نداشته و شکل مدلهای بسیار عجیبی داشته است با ساخت انواع بطری و تولید انبوه آن بشر توانسته است در بسته‌بندی‌های خود شیشه را بسیار حائز اهمیت در نظر بگیرند و بسته بندی شیشه ای را بسیار مهم بدانند.

امروزه مواد محصولات بسیار زیاد  و متنوعی در بسته بندی شیشه ای قرار می گیرد و این نوع بسته بندی هنوز هم بسیار مهم و پرکاربرد می باشد

ایران عزیزمان در تاریخچه بسته بندی شیشه ای نقش بسیار زیادی داشته است. در زمان های زیادی شیشه گران بسیار توانایی در حال فعالیت در ایران بوده اند و روز به روز در حال پیشرفت می باشد.

در حال حاضر از تمامی کارخانه های نوشابه سازی دنیا حدود ۸۵ درصد از بطری شیشه ای استفاده می کنند و حدود ۱۵ درصد از کنسرو های تولید شده در بسته بندی های از جنس شیشه قرار می گیرند.

از ابتدای قرن ۱۹ میلادی محصولات مایع تحت تسخیر بطری‌های شیشه ای قرار گرفتند.

به طور کلی یک ماشین مدرن تولید بطری می تواند در روز حدود ۲۰ هزار بطری تولید کنند. با توجه به عمومیت پیدا کردن بسته‌بندی‌های از قبیل فلزات و پلاستیک در دهه ۱۹۷۰ به دلیل وزن و قیمت شیشه و شکنندگی شیشه بسته بندی های شیشه ای کم کم کاربرد شود  و رونق قبلی خود را از دست داده  و در حال حاضر بیشترین کاربرد بسته بندی های شیشه ای در صنایع نوشیدنی می باشد.

امیدواریم از مطالعه تاریخچه بسته بندی شیشه ای لذت برده باشید و این مقاله توانسته باشد نظر شما را جلب کرده و  به شما کمک کرده باشد. در مورد بحث بسیار جذاب بسته بندی در آینده مقالات بیشتری را برای شما عزیزان قرار خواهیم داد. از جمله این مقالات می‌توان به نقشه رنگ بندی و تاثیر آن در بسته بندی ها نام برد.

  • banafshe javan
  • ۰
  • ۰

یک بسته بندی باید بتونه یکی یا چندتا کالای مناسب رو از عوامل فیزیکی و شیمیائی حوزه اطراف خودش حفظ کنه، از طرف دیگر باید بتونه خودش  رو به محیط اطراف عرضه کنه و اطلاعات مربوط به کالای داخل خودشو رو توی یک محدوده خاص به جهان خارج برسونه.

● بسته بندی بویل – این – بگ

این بسته بندی علاوه بر محافظت ماده غذائی در برابر میگروار گانیزم ها مانع نفوذ رطوبت و انتقال گاز می شود، شفاف بوده و با ماده غذائی کاملاً سازگاری دارد می توان هوای آن را تخلیه و تحت حرارت درب آن را سیل کرد، وزن سبکی داشته و هنگام انبار کردن به فضای کمتری احتیاج دارد، تحت شرایط انجماد هم استحکام خود را از دست نداده و در اثر افزایش حجم پاره نمی شود، همچنین مزیت دیگر آن استحکام در آب جوش بعد از خارج کردن از فریزر می باشد و هنگام جوشیدن در اثر انبساط داخل نمی ترکد  .

● خصوصیات کلی  :

– تحمل فشار ناشی از روی هم چیدن کالا هنگام حمل ونقل

– تحمل لرزش بر اثر تکان وسایل نقلیه به ویژه در جاده ها

– تحمل ضربه در مراحل مختلف جابه جائی کالا یا سقوط بسته

– مقاومت در برابر تأثیر عوامل جوی مانند رطوبت و حرارت  .

● بسته های کوچک حمل و نقل جهت جابه جائی کالا در مسافت های کوتاه

این نوع بسته ها نیز باید خواص فوق الذکر را، متناسب با کیفیت حمل ونقل در داخل کشور و در مسافت های کوچکتر داشته باشند به عنوان مثال بسته بند معرفی شده ذیل یک نمونه از بسته بندی شرینک بوده که جهت حمل و نقل کوتاه مدت متناسب می باشد  :

 ● بسته بندی شرینک

بسته بندی کالا با فیلم های پلاستیکی قابل جمع شو در اثر حرارت، قابل کالا را پوشش می دهد و پس از اعمال حرارت، جمع شده و کالا را محکم دربرمی گیرد.

محاسن  :

– از وزن سبکی برخوردار هستند  .

– بسته به نوع ماده پلاستیکی سخت و یا قابل انعطاف هستند  .

– تهیه بسته با شکل های گوناگون، رنگ ها و ابعاد دلخواه میسر می باشد  .

– اغلب استحکام مکانیکی و مقاومت بالا در برابر مایعات دارند  .

– پایداری شیمیائی بالائی دارند  .

– قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارند جز در مواردی خاص.

– قابلیت چاپ و تزئین و جلوه بسیار مطلوبی دارند.

● بسته های مصرفی

در این نوع بسته بندی ها علاوه بر رعایت عامل حفاظت در شرایط ویژه، باید به عامل ارتباط و تبلیغ نیز توجه شود؛ بنابراین طراحی یکی از ویژگی های این نوع از بسته بندی ها است. در برخی از انواع آنها، به ویژه بسته بندی های موادغذائی، باید ملاحظات بهداشتی را در نظر گرفت تا از به خطر افتادن سلامت جامعه جلوگیری شود. این بسته ها باید متناسب با نیاز مصرف کننده موارد زیر را جوابگو باشند در ذیل یک نمونه از این نوع بسته بندی ها معرفی شده است.

● آیروسل Aerosol

بسته های که مقاوم به نفوذ گاز بوده و یک عدد شیر برای انتقال محصول به بیرون را دارند تا کالای درون آنها که محبوس شده است به راحتی خارج گردند (یک محرک در زمانی که شیر آن باز می شود کالا را از درون بسته خارج می کند) در بسته های آیروسل ذرات هوا با گاز مخلوط می شوند که با خروج گاز از بسته، پراکنده می شوند. جنس این بسته می تواند فلز، شیشه، پلاستیک، کامپوزیت و به صورت یک یا چند لایه باشد.

● محاسن:

– قابلیت تهیه بسته با سایز و فرم های متنوع

– استحکام مکانیکی بالا

– داشتن تسهیلات خوب در حمل ونقل و انبار کردن کالا

– مقاومت در شرایط محیطی مختلف و حفظ کالاهای بسیار حساس برای مدت طولانی

– قابلیت بازیافت خوب

– قابلیت نگهداری کالا در حالت های جامد – مایع و به ویژه گاز

 

● خصوصیات کلی:

– تأمین مقدار مناسبی از محصول با توجه به مورد مصرف آن

– سهولت استفاده از کالا

– سهولت انتقال پیام محتوی درون بسته از طریق طراحی مناسب حجم، شکل و کلام

– سهولت در دسترس قرار دادن مواد از نظر شکل بسته و غیره؛ طوری که بتوان آن را در معرض دید قرار داد.

– سهولت در انهدام بسته، بعد از مصرف محتوی آن با توجه به حجم زیاد این گونه مواد (زباله ها(

 

  • banafshe javan
  • ۰
  • ۰

فرآیند بسته بندی توی مواد غذایی دارای چندین عملکرد مهم می باشد که از جمله اونا به محافظت از ماده غذایی ، حفظ ویژگی های حسی و ظاهری و کیفیت ماده غذایی ، و ارائه اطلاعات ماده غذایی به مصرف کننده، میشه گرفت.

تعاریف بسته بندی برای مواد غذایی :

به طور معمول بیشتر بسته بندی های مواد غذایی درسه گروه یا بسته بندی اولیه ، ثانویه و ثالثیه قرار داده می شوند . اما در هر حال در مورد انواع مختلفی از مواد غذایی ، بسته بندی های معمولی و متعارف شرایط بهینه و مناسب برای نگهداری آن محصول را فراهم نیاورده و رویکردهای دیگری در زمینه طراحی بسته بندی برای برخی از محصولات خاص مورد استفاده قرار می گیرند . این بسته بندی های خاص شامل پوشش ها و روکش های خوراکی ، بسته بندی های فعال و بسته بندی با اتمسفر تعدیل شده ( MAP ) و یا به از بردن ترکیبی از مواد بسته بندی کننده می باشند .

بسته بندی اولیه، ثانویه و ثالثیه :

مواد بسته بندی کننده اولیه ، آن دسته از موادی هستند که در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار دارند . عملکرد و نقش این مواد، دربر گرفتن ، محافظت کردن و تسهیل اموری چون توزیع و نگهداری مواد غذایی همزمان با رفع نیازهای مصرف کننده در رابطه با ایمنی و شفافیت محصول می باشند . خواص و ویژگی های مواد بسته بندی کننده اولیه ، بر طبق نیازمندی های رایج در بسته بندی مواد غذایی ، باید سازگار گردیده باشند . بسته بندی اولیه در جایی انجام می شود که مواد و ماده غذایی ممکن است از هم جدا گردیده باشند . بنابراین ، روکش های خوراکی در زمره گروه بسته بندی کننده اولیه قرار نمی گیرند. اما در هر حال پوشش های خوراکی نیز از عملکردهای مشابه با بسته بندی های اولیه برخوردار می باشند .

در اغلب موارد ، از بسته بندی ثانویه برای محافظت فیزیکی از محصول استفاده گردیده می شود . این بسته بندی ممکن است یک جعبه محافظ مواد غذایی یا یک کیسه پلاستیکی در اطراف ماده غذایی باشد . همچنین ، این بسته بندی می تواند یک جعبه آجدار حاوی تعدادی از بسته بندی های اولیه برای آسان نمودن حمل و نقل در طول توزیع و نگهداری محصول و برای محافظت از بسته بندی های اولیه در مقابل آسیب های فیزیکی ناشی از مراحل ذکر شده باشد . بسته بندی های ثانویه ، اطلاعات بسیار مهمی را در مورد تعداد محصول موجود در درون بسته بندی و تاریخ تولید و همه را ارائه می دهند . علاوه بر این ، بسته بندی های ثانویه را برای مقاصد بازاریابی ( یک جعبه باز شده در ویترین سوپر مارکت ) می توان مورد استفاده قرار داد .

بسته بندی فعال :

زمانیکه یک بسته بندی فعال نامیده می شود که ماده بسته بندی کننده نقشی به جز یک مانع در برابر شرایط داخلی یا خارجی را بر عهده داشته باشد . محلول های بسته بندی کننده فعال می توانند یک عامل جذب کننده اکسیژن یا عامل ضد میکروبی در شرایطی باشند که رشد میکروب ها یک عامل تهدید کننده کیفیت مواد غذایی به شمار می آید .

 

  • banafshe javan
  • ۰
  • ۰

یکی از راههای مهم توی به حداقل رسوندن فساد مواد غذایی، استفاده از بسته بندی صحیح و متناسب با محصول توی تمام مراحل تولید ماده غذایی هستش.  مقدار زیادی از غذا و کالاهای دیگه از بین میره. اگر سطح بسته بندی بالا بره، اغذای کمتری از بین میره. 

یکی از روشهای بسیار موثر در حفظ عوامل کیفی و در نتیجه کاهش هدر رفت مواد غذایی استفاده از خلاء می باشد. بسته بندی در خلاء عبارتست از بسته بندی محصول در یک ظرف غیر قابل نفوذ که هوای داخل آن خارج شده باشد. به عنوان مثال از بسته بندی تحت خلاء می توان برای بسته بندی گوشت استفاده کرد. در این روش، تنفس گوشت و فعالیت میکربی درون بسته دی اکسید کربن ایجاد می کند که خود بر رشد میکرب ها تاثیر زیادی می گذارد.با این روش می توان گوشت تازه (به معنای هرگز منجمد نشده) برای مصرف کنندگان عرضه کرد که از ماندگاری بالایی نیز برخوردار است.

بسته بندی به روش آسپتیک (Aseptic) که اصولا شامل استریل کردن محصول قبل از بسته بندی و پر کردن آن داخل ماده بسته بندی از پیش استریل شده در یک محیط استریل و عاری از میکرب می باشد. این روش مدتهاست که برای شیر و محصولات لبنی به کار می رود و بعدها برای آب میوه ها و محصولات مایع دیگر نیز به کار گرفته شد.

بسته بندی با اتمسفر کنترل شده (Controlled Atmosphere packaging) یکی دیگر از روش های بسته بندی مواد غذایی است و متضمن داشتن یک هوای با مشخصات از پیش تعیین شده در بسته می باشد. این روش بسیار هزینه بر بوده و از آنجایی که از نظر فنی، حفظ هوای اصلی در اطراف محصول بسته بندی شده (به دلیل ماهیت پویایی محصول چه از نظر میکربی و چه شیمیایی) غیر ممکن و یا غیر عملی است، از بحث بیشتر در این خصوص خودداری می شود.

روش اتمسفر تغییر یافته (Modiefied Atmosphere Packaging) یکی از روش های سودمند و مفید در بسته بندی مواد غذایی است. این روش به معنای بسته بندی یک محصول فسادپذیر در هوایی است که تغییر یافته و ترکیب آن با ترکیب هوای معمولی فرق می کند. یکی از اهداف اصلی توسعه روش بسته بندی با تغییر اتمسفر به عنوان جایگزینی برای نگهداری محصولات از طریق انجماد و کاهش مصرف انرژی است بدون آنکه اثرات منفی بر کیفیت محصول در حین مراحل انبارداری و فروش داشته باشد. تهیه محصولی با ماندگاری پایاتر، فروش آن را در مغازه های کوچک و دور افتاده فاقد امکانات کافی سرمایش، امکانپذیر می سازد. بعلاوه حذف نیاز به سرما، جابجایی و نمایش محصول را در خرده فروشی های بزرگتر، تسهیل می کند.

 

 

  • banafshe javan