در بسیاری از کسب و کارها طراحی بسته بندی کالای صادراتی فرآیند بسیار مهم محسوب می شود و در صادرات یک محصول باید فاکتورهای زیادی را در این زمینه مد نظر قرار داد .
بسته بندی مولفه ضروری هر نوع کالا صادراتی است که نه تنها بر ایمنی بلکه بر هزینه ها ، ارتباطات و حتی بر بازاریابی محصولات نیز تاثیرگذار است .
می توان گفت که مسئولیت بسته بندی کالا صادراتی همیشه بر عهده صادرکننده است و باید تضمین کند این بسته بندی میتواند در سفرهای بین المللی آسیبی نبیند .
اگر بسته بندی در مسیر رسیدن به مقصد آسیب ببیند و شرکت مسئول حمل کالا ثابت کند که حمل بار منجر به این خرابی نشده است ، آنگاه فروشنده ( صادرکننده ) مسئول هر نوع خرابی خواهد بود .
با این حال ، عملکرد بسته بندی محدود به محافظت از بار حین فرآیند انتقال بین المللی نیست و در کنار آن یکی از ارکان بازاریابی نیز محسوب میشود .
از این حیث ، بسته بندی باید به گونهای باشد تا مشتریان را به خود جذب کند و نشاندهنده حرفهای بودن کسب و کار شما باشد .
از منظر دیگر ، بسته بندی باید متناسب با جایگاه بار دستگاهها یا ماشین های بارگیری باشد تا استفاده از کانتینرها ، کامیون ها یا سایر اشکال حمل بار بهینه شود .
ویژگی های یک بسته بندی خوب صادراتی
- ابعاد و اندازه متناسب داشته باشد
- مقدار متعارفی از کالای مصرفی را در حد کفایت در خود جای دهد
- نوع و جنس ماده اولیه سازنده بسته از سلامت کافی برخوردار باشد
- ایمنی کالای درون خود را تضمین کند
- باعث تغییرات فیزیکی و شیمیایی نشود
- استفاد و بکار بردن بسته ساده باشد
- انهدام بسته خالی به راحتی صورت پذیرد
- دارای علائم ایمنی و اطلاعات بازرگانی باشد
- دارای اطلاعات ساخت و تولید باشد
- رنگ ها و طرح های جاذب و نافذ داشته باشد
- رنگ بسته مبین و تداعی کننده ماهیت و کیفیت کالا باشد
- وضعیت ظاهری بسته القا کننده نیاز باشد
- در عین خاموشی گویا و دعوت کننده به خرید باشد
- اطلاع رسانی به مقصد متقاعد کردن مصرف کننده به خرید آن در حد اعلی و دقت و ظرافت باشد
- به کمک آن بتوان تحقیقات بازاریابی انجام داد
- به کمک آن بتوان روش های فروش را مکانیزه کرد
- بار فرهنگی داشته باشد
- بسته خالی به عنوان عامل یادآوری ایفای نقش نماید
- ۹۹/۰۱/۱۹